
MECHANIZMY DZIAŁANIA OPON ZIMOWYCH:
KIEDY WYMIENIAĆ OPONY
Eksperci Wulkano Perfect Euromaster zalecają wymianę opon na zimowe gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza w ciągu dnia. Właśnie wtedy możemy spodziewać się spadku temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza nocą, oraz pierwszych opadów śniegu lub śniegu z deszczem oraz przygruntowych przymrozków.
CZY WARTO KUPIĆ OPONY ZIMOWE
Pamiętaj: dla opon zima zaczyna się już przy +7°C. Warunki jazdy w zimie mogą być bardzo zróżnicowane (nawierzchnia sucha, wilgotna, mokra, ośnieżona), jednak nawierzchnia jest zawsze zimna. W okresie zimowym skuteczność opony letniej jest mniejsza w porównaniu do opony zimowej, w związku z czym zmiana opon letnich na zimowe staje się niezbędna ze względów bezpieczeństwa.
Opona Zimowa posiada zupełnie inną mieszankę gumy. Jej elastyczność w niskich temperaturach jest dużo większa od opon letnich, co pozwala na zachowanie lepszej przyczepności nawet na suchej nawierzchni.
Osobowe / Porady


Ze statystyk wypadków drogowych wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 procent wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż 57 procent, na nawierzchniach suchych. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO).

Oprócz najczęściej spotykanych w zimie warunków jazdy, czyli wilgotnej nawierzchni, w przypadku której rzeźba bieżnika odgrywa istotną rolę (gęstość nacięć, kształty i kierunek elementów rzeźby bieżnika, liczba lameli), mogą również zdarzać się warunki ekstremalnie trudne (głęboki śnieg, śnieg ubity oraz lód/gołoledź). Zapewnienie dobrej przyczepności na tego typu nawierzchniach wymaga zastosowania szeregu różnych i dokładnie określonych mechanizmów działania opon.

Hamowanie na mokrej nawierzchni przy prędkości 80km/h (1)

Hamowanie na śniegu przy prędkości 50 km/h (1)
WSZYSTKO O WYMIANIE OPON
Efekt zazębiania się – Bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Na uzyskanie tego efektu składa się kilka czynników, takich jak kierunkowa rzeźba bieżnika, duża ilość krawędzi, klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej i duża gęstość lameli.
Efekt „pazura” – Za efekt „pazura” odpowiedzialne są lamele. Działają one jak tysiące małych zaczepnych elementów chwytających nawierzchnię. Skuteczność tego efektu jest tym większa, im większa jest liczba lameli i im staranniej dopracowany jest ich kształt.
Efekt powierzchni styku z nawierzchnią – Im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych nawierzchniach.
Efekt mieszanki gumowej – Jest on związany ze składem mieszanki gumowej bieżnika. Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej +7°C. Optymalną przyczepność mieszanki bieżnika uzyskano dzięki dodatkowi krzemionki.
DLACZEGO NIE WYSTARCZĄ OPONY CAŁOROCZNE?
Opony całoroczne muszą zachować rozsądny zakres osiągów w jak największej ilości warunków. Opona całoroczna nigdy nie będzie wobec tego tak bezpieczna zimą, jak zimówka i dobra latem, jak opona letnia. Eksperci Wulkano Perfect Euromaster nie rekomendują opon całorocznych szczególnie dla osób podróżujących w trudnych warunkach zimowych. Jeśli dysponujesz samochodem, który pokonuje niewielkie przebiegi głównie w mieście, możesz rozważać ze względów ekonomicznych montaż opon całorocznych, lecz pamiętaj, żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.
KIEDY MUSIMY KUPIĆ NOWE OPONY
Zdecydowanie zalecane jest sprawdzanie stanu opon raz w tygodniu. Raz w miesiącu należy sprawdzić ciśnienie, głębokość bieżnika, sprawdzić oponę pod kątem uszkodzeń bocznych lub innych oznak nierównomiernego zużycia. W razie najmniejszych wątpliwości należy zasięgnąć opinii eksperta, aby potwierdzić, czy opony nadają się do użytku.
KUPIĆ CZTERY CZY DWIE OPONY?
Dopuszczalne jest posiadanie 2 rodzajów opon zamontowanych w pojeździe, pod warunkiem, że na kołach jednej osi/mostu są identyczne co do marki, modelu, rozmiaru, oraz konstrukcji. Opony takie, muszą posiadać ten sam indeks prędkości oraz nośności. Teoretycznie zatem, można legalnie i bez obaw o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi.
Warto jednak zasięgnąć rady eksperta i upewnić się czy taka konfiguracja w naszym aucie jest bezpieczna, oraz czy nie wpłynie negatywnie na zużywanie się innych części pojazdu. Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszych przypadkach prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej.
Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie, aby zachować ten sam obwód toczny wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą. Zgodnie z prawem nawet w takim aucie wolno się jednak poruszać na oponach identycznych tylko na kołach jednej osi!
LEPSZE NA TYŁ!
W przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się montaż pary nowych opon (mniej zużytych) ale z zaleceniem ich montażu na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności. Lepsze opony zamontowane z przodu to znaczne pogorszenie stabilności i kierowalności w nagłych sytuacjach awaryjnych na mokrej nawierzchni. Aby ograniczyć ryzyko poślizgu przy nagłych manewrach, wymagających szybkiego działania, zaleca się montowanie lepszych opon na tylnej osi, mimo pogorszenia drogi hamowania!

Statystyki policyjne wskazują że zderzenia boczne zą bardziej niebezpieczne od kolizji czołowych. Odsetek osób rannych w wyniku zderzeń bocznych jest ponad 2 razy większy niż w przypadku czołowych lub tylnych.