AMORTYZATORY
Sprawdzaj stan amortyzatorów regularnie dwa razy w roku

Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań przenoszonych na nadwozie. Należy jednak pamiętać, że odpowiadają one za szereg bardziej złożonych czynników wpływających na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań przenoszonych na nadwozie. Należy jednak pamiętać, że odpowiadają one za szereg bardziej złożonych czynników wpływających na nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Wpływ Amortyzatorów na komfort i bezpieczeństwo jazdy

Jeśli koła na skutek drgań, nierówności lub wychyleń są odrywane od powierzchni drogi, przenoszą mniej skuteczniej siły napędu, hamowania i kierowania pojazdem. Dlatego w zawierzeniach samochodowych stosowane są amortyzatory, które zapewniają prawidłowy kontakt kół z nawierzchnią. Za słabe tłumienie wpływa niekorzystnie z punktu widzenia komfortu i zdrowia (częstości drgań własnych ludzkich narządów). Zbyt silne tłumienie jest niekorzystne z punktu widzenia przyczepności. Nowoczesne amortyzatory są zbudowane w taki sposób, aby pogodzić wymagania komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.

Przy prędkości 50 km/godz. już jeden zużyty w 50% amortyzator drastycznie wydłuża drogę hamowania o całe 2 metry.

Amortyzatory pośrednio mają wpływ na pracę systemu ABS. W sytuacji, gdy amortyzator traci sprężystość i nie tłumi odpowiednio drgań koła, sterownik ABS odczytuje to jako brak przyczepności i ogranicza intensywność pracy hamulca. Nie pomogą nawet wtedy nawet najlepsze opony!

Stan amortyzatorów należy sprawdzać raz w roku lub co 20 000 kilometrów.

Nadmierne drgania pojazdu przenoszą się także na reflektory. Efektem tego jest oślepianie kierowców jadących znad przeciwka, co także może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Zła praca amortyzatorów może również powodować powstawanie aquaplaningu na mokrej drodze. Koła natrafiając na wodę potrafią podskakiwać na niej tak jak na asfaltowych nierównościach. Z tego samego względu gwałtownie spada przyczepność auta podczas jazdy w deszczu.

OZNAKI ZUŻYCIA AMORTYZATORÓW:
  • Wydłużona droga hamowania
  • Auto nierówno prowadzi się na zakrętach
  • Podskakujące koła
  • Wibrujący układ kierowniczy
  • Kołysząca się karoseria
  • Dobijanie zawieszenia
  • Efekt nurkowania podczas hamowania
  • Brak odporności na boczne podmuchy wiatru
  • „Przestawianie” pojazdu w czasie pokonywania np. torów kolejowych, poprzecznych uskoków
  • Nierówne zużycie opon
  • Olej na amortyzatorze
  • Szybkie zużycie elementów układu kierowniczego

Amortyzator nigdy nie jest w 100% sprawny. Sprawność procentową mierzy się poprzez liczenie czasu przez jaki koło przylega do podłoża podczas wykonywania testu, stąd nawet nowy amortyzator nie osiągnie takiego wyniku. Należy zapamiętać, że wynik na poziomie 70% jest bardzo dobry, a nad wymianą amortyzatorów możemy się zastanawiać poniżej 40%.
Specjaliści radzą zmienić amortyzatory co 80 000-100 000 kilometrów, ale regularna kontrola może pomóc w przedłużaniu życia amortyzatorów.

Rodzaje amortyzatorów:

Olejowe – starsza konstrukcja, zapewniająca większy komfort jazdy kosztem mniejszej siły tłumienia , przyczepności i czasu reakcji

Olejowo-gazowe
– Zdecydowanie bardziej popularne i stające się standardem. Gaz sprawdza się lepiej od samego oleju. Są sztywnijsze, dają lepszą przyczepność pojazdu i są mniej podatne na panujące warunki atmosferyczne. Amortyzatory olejowo-gazowe można częściowo regulować i określać parametry ich pracy.

Kiedy wymienić amortyzatory:

Wstępne sprawdzenie amortyzatorów jest dość proste i poradzi sobie z tym każdy kierowca. Wystarczy nacisnąć mocno karoserię w okolicy zderzaka i zobaczyć, ile razy auto wahnie się aż do całkowitego uspokojenia. Jeśli 2-3 razy, to nasze amortyzatory prawdopodobnie są w dobrym stani. Jeśli więcej, jest to zdecydowana oznaka, że amortyzator wymaga kontroli specjalisty. Warto też co jakiś czas obejrzeć okolice kół i sprawdzić, wycieki oleju z amortyzatorów. Wyciek oznacza konieczność ich wymiany.

Pamiętaj! Amortyzatory zawsze wymienia się parami ze szczególnym uwzględnieniem tylnej osi. Kierowcy często o tym zapominają, przywiązując wagę jedynie do przodu. Może to doprowadzić do gięcia się osi. Jest to bardzo ważne również ze względu na fakt, że kierowca jadący samochodem nie jest w stanie ocenić sprawności tylnej osi, a to może okazać się bardzo zdradliwe i niebezpieczne.

Domowe metody kontroli zawieszenia są doraźnym rozwiązaniem i nie wykażą ukrytych wad zawieszenia. Zalecamy wizytę w profesjonalnym serwisie, który kompleksowo sprawdzi stan naszego pojazdu. Warto udać się na wizytę szczególnie przez dłuższą podróżą, gdy nasz pojazd będzie w pełni zapakowany i obciążony. Unikniemy dzięki temu nieprzyjemnych sytuacji na drodze i zapewnimy sobie komfort i bezpieczeństwo.

Rada eksperta Wulkano Perfect Euromaster:
  • Sprawdzaj stan amortyzatorów regularnie dwa razy w roku
  • Poproś o wydruk ze stacji kontroli pojazdów – ułatwi to pracę Twojemu mechanikowi
  • W czasie jazdy omijaj ewentualne dziury w jezdni
  • Nie najeżdzaj gwałtownie na krawężniki
  • Dobór amortyzatorów zlecaj Ekspertom
  • Unikaj porad amatorów z portali internetowych i forum

Jeżeli masz więcej pytań, zwróć się do serwisu Wulkano Perfect Euromaster, którzy z chęcią podpowiedzą jak dbać o Twój samochód.

 

  • +48 602 645 610
  • SERWIS MOBILNY TIR 24h