AKUMULATOR
Co zrobić gdy rozładuje się akumulator?

Kontrolka symbolizująca akumulator na desce rozdzielczej nie powiadomi nas o konieczności wymiany, lub doładowania akumulatora. Informuje nas tylko o stanie alternatora. Dlatego tak ważne jest sprawdzanie stanu naszego akumulatora. Bardzo często wymiana akumulatora nie jest potrzebna, wystarczy tylko jego doładowanie i uzupełnienie elektrolitu – szczególnie w przypadku starszego typu akumulatorów.

KIEDY WYMIENIĆ AKUMULATOR

Żywotność nowych akumulatorów producenci określają na ok 4-5 lat. Oczywiście czas ten zależy od miejsca i sposobu użytkowania auta. Jeśli Twój samochód ma problemy z uruchomieniem zimnego silnika, a kontrolki przygasaja, oznacza to że czas wymienić akumulator.

PRZYCZYNY ROZŁADOWANIA AKUMULATORA:
  • Eksploatowanie auta na krótkich odcinkach w dużych odstępach czasu.
  • Nadmierne obciążenie instalacji elektrycznej – włączony ciepły nawiew, ogrzewanie szyb, elektryczne lusterka, zestaw audio, żarówki o większym zapotrzebowaniu na energię.
  • Pozostawione otwarte drzwi lub klapa bagażnika.
  • Pozostawione włączone światła podczas dłuższego postoju.
  • Niesprawna instalacja elektryczna.
  • Zużycie akumulatora.
  • Niesprawny alternator.
JAKI AKUMULATOR WYBRAĆ

Dowiedz się jaki akumulator powinien być stosowany w Twoim samochodzie. Wybierz się do sklepu specjalistycznego gdzie fachowiec pomoże Ci dobrać rozmiar oraz typ akumulatora. Rozmieszczenie biegunów jest ważne ze względu na instalacje elektryczną w pojeździe, która unika nadmiaru okablowania. Pojemność akumulatora powinna być adekwatna do potrzeb naszego samochodu. Kupując akumulator o zbyt małej pojemności, nasz pojazd ciągle będzie zmagał się z niedoborem prądu. Wybierając akumulator o zbyt dużej pojemności, musimy liczyć się z tym że alternator nie będzie w stanie napełnić go w 100%.

Typy akumulatorów:
  • Akumulatory kwasowo ołowiowe – najczęściej spotykany typ akumulatorów. Stosowany w prawie każdym typie pojazdów. Są to stosunkowo tanie akumulatory, a ich jakość nie należy do najwyższych. Są da typy akumulatorówkwasowo – ołowiowych:
  • – obsługowe – starszego typuWymagają kontroli stanu elektrolitu
  • – bezobsługowe – nowszeWypierają starszy typ, ponieważ posiadają szczelną obudowę uniemożliwiająą odparowanie elektrolitu.
  • Akumulatory żelowe – Posiadają większą pojemność i są bardziej odporne na rozładowania
  • Akumulatory AGM – zbudowane są z nasączonej maty włókna szklanego. Są mniejsze od akumulatorów kwasowo ołowiowych, lecz posiadają podobną pojemność. Szczególne zastosowanie znajdą w autach hybrydowych lub pojazdach intensywnie eksploatowanych.
GDY ROZŁADUJE NAM SIĘ AKUMULATOR

Jeśli Twój akumulator ulegnie rozładowaniu, możesz spróbować naładować go prostownikiem. Jeśli awaria ma miejsce w trasie, sprawdź czy Twój akumulator posiada asistance, lub poproś o pomoc innych kierowców którzy dysponują kablami rozruchowymi. Z pewnością każdy serwis samochodowy pomoże Ci w uruchomieniu auta, oraz zdiagnozowaniu stanu Twojego akumulatora.

JAK ŁADOWAĆ AKUMULATOR

Aby naładować akumulator musimy posłużyć się kablami rozruchowymi lub prostownikiem.
Ładowanie za pomocą kabli rozruchowych:
Podłączając przewody rozruchowe musimy bardzo uważać aby nie uszkodzić instalacji w naszym pojeździe, oraz w aucie z którego będziemy czerpać prąd. Upewnijmy się czy akumulator nie jest zamarznięty – może grozić to wybuchem. Ładowanie powinno odbywać się na włączonych silnikach obu aut. Przewody powinny łączyć plus do plusa, a minus do minusa. Pamiętajmy że ładowanie za pomocą kabli jest doraźne i nie zapewnia pełnej sprawności akumulatora. Jeśli wybieramy się w dłuższą trasę, prawdopodobnie akumulator doładuje się do pełna, lecz aby mieć 100% pewność dobrze jest odwiedzić serwis i sprawdzić przyczynę usterki, oraz doładować akumulator profesjonalnym przetwornikiem.

Ładowanie za pomocą prostownika:

Ładowanie powinno odbywać się na odłączonym od instalacji i wyjętym z pojazdu akumulatorze. Jeśli akumulator jest zabrudzony, należy go wyczyścić. Zaciski na prostowniku i akumulatorze łączymy zgodnie z oznaczeniami (+) do (+). Wartość prądu jakim będziemy ładować akumulator zależy od metody jaką przyjmiemy, lecz jedną z bezpieczniejszych jest ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności. Sam proces ładowania powinien trwać krócej niż 10 godzin, oraz powinien być pod ciągłym nadzorem. Podczas ładowania akumulatora nie wolno palić. Wydobywa się z niego łatwopalny wodór, co może grozić wybuchem.

JAK DBAĆ O AKUMULATOR
  • Dbaj o czystość klem, aby nie zaśniedziały.
  • Podczas rozruchu silnika, wyłącz urządzenia dodatkowo pobierające prąd (światła, nawiew, GPS itp.)
  • Unikaj jazdy tylko na krótkich odcinkach
  • Zadbaj o sprawny alternator
  • Uzupełniaj elektrolit w przypadku akumulatorów starego typu
  • Jeśli auto nie chce odpalać, unikaj wielu prób uruchomienia silnika.
  • Zadbaj stabilne mocowanie akumulatora.
  • Sprawdź miernikiem napięcie na klemach (13,9 – 14,5 uruchomiony silnik).
WPŁYW TEMPERATURY

Każdy Akumulator jest wrażliwy na zmiany temperatury. Optymalna temperatura otoczenia dla pracy akumulatora to ok 25°C. Przy temp -20°C sprawność akumulatora spada do ok 40%.

SYSTEM START STOP

Akumulatory do pojazdów wyposażonych w systemy start&stop jest dostosowany do częstego uruchamiania silnika. Ponieważ akumulator taki poddawany jest cyklicznym obciążeniom, musi pracować z pełną wydajnością nawet przy częściowym jego naładowaniu. Akumulatory tego typu są droższe i posiadają większą pojemność. Bardzo ważne jest, aby nie zastępować ich tańszymi zamiennikami.

OZNACZENIA NA AKUMULATORZE

Napięcie – napięcie znamieniowe podawane jest w woltach instalacji elektrycznej pojazdu, z którą może współpracować akumulator.

Pojemność – określają amperogodziny, czyli zdolność ogniw do przechowywania ładunku elektrycznego – im więcej odbiorników prądu w samochodzi, tym większej pojemności potrzebna jest bateria. Jeśli akumulator ma zbyt dużą pojemność nie będzie w stanie go w pełni naładować i może ulec uszkodzeniu.

Prąd rozruchu – podawany w Amperach. Określa maksymalnne natężenie prądu w trakcie uruchamiania jednostki napędowej. Do silników 6, 8, czy 12 cylindrowych potrzebne są akumulatory o znacznie większym prądzie rozruchowym.

Normy – Oznaczenie (EN) to normy, według których zmierzono parametry akumulatora. Kupując baterie, oprócz wymienionych wyżej parametrów, trzeba wziąć pod uwagę również jej wymiary. W tym celu najlepiej jest korzystać z katalogów poszczególnych producentów.

NORMY OZNACZEŃ PRĄDU ROZRUCHOWEGO:
  • IEC – starsza norma europejska
  • DIN – norma niemiecka
  • EN – norma europejska
  • SAE – norma amerykańska
DATA ZALANIA KWASEM

Zwróć uwagę na datę pierwszego napełnienia kwasem. Nie jest to data produkcji samej obudowy akumulatora! To jak dawno akumulator został zalany kwasem może mieć wpływ na jego żywotność. Jeśli na ma takiej informacji na opakowaniu, zapytaj sprzedawcę, lub najlepiej kupuj akumulator w sprawdzonym i zaufanym serwisie z dużym obrotem częściami.

CO ZROBIĆ ZE STARYM AKUMULATOREM

Każdy sklep oferujący sprzedaż akumulatorów jest zobowiązany do przyjęcia zużyteg przy sprzedaży nowego. Jeśli nie zamierzamy kupować nowego akumulatora, pozostawienie starego w serwisie będziemy musieli uiścić opłatę depozytową w wysokości 30zł za sztukę.

 

  • +48 602 645 610
  • SERWIS MOBILNY TIR 24h